Yazı Detayı
11 Nisan 2017 - Salı 10:23
 
Sanatçı Polis; Boray Yenipazar
Süleyman Özerol
 
 

Selamlar...

 

 25 Nisan 2012 günü Ankara’da Malatya Günleri Battalgazi bölümünde kayısı ve kayısı çekirdeğinden yapılmış Atatürk görüntüsünü inceleyen bir erkek, iki kız üç genç gördüm. Kayısının rengi konusunu soruyorlardı. Ağılbaşı köyünden olduklarını söylediler. Bir süre konuşup geri dönerek çizimlerin bulunduğu köşeye doğru ilerlerken, “Bu resimleri yapan kim acaba?” diye sordum, iki kişiden genç olanı, “Benim” dedi. Polis memuruymuş, dört yıldır Malatya’da iki yıldır da Battalgazi’de Olay yeri inceleme bölümünde çalışıyormuş. Eşkâl belirleme ve yüzlendirme konusunda uzmanmış. İstanbul Adli Tıpta eğitim almış. İsmi Boray Yenipazar. Sanatçı polis Boray Yenipazar ile böyle tanıştık. O zamandan bugüne pek çok kez görüşerek Malatya ile ilgili çalışmalarını bir dosya haline getirdim.

Bu söyleşide Boray Yenipazar’ın çalışmalarından çok Malatya ile ilgili olanlara ağırlık verdik ve Polis Haftasına denk gelen günlerin birinde gazetede yayınlamayı da planladım.

Tükenmez kalem ya da pilot kalemle sıfır hata ile gravür çizen, “Sanatçı, gravürde kendine göre bir çizgi karakteri oluşturmak zorunda” diyerek sanatının titizliğini dile getiren Boray Yenipazar ve tüm sanatçılara sevgiler, saygılar…

 

Sayın Boray Yenipazar, Yaşamöykünüzü Anlatır Mısınız?

 

1 Temmuz 1975 tarihinde İzmir Bornova’da doğmuşum. Babam demiryolcu İsmail Yenipazar, annem Şengül Yenipazar’dır. Ailenin ilk çocuğuyum. Ailemiz Balkanlardan Türkiye’ye gelmiş, İzmir’e yerleşmişler.

İlkokul bir ve ikinci sınıfı Bornova’da, diğer sınıfları Isparta Eğirdir ilçesinde okudum. Denizli endüstri Meslek Lisesi Motor bölümünde iki yıl, İzmir Motor Meslek Lisesinde de son sınıfı okudum ve 1992 yılında bitirdim.

Ankara Hukuk Fakültesine girmeyi amaçlamama karşın Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Coğrafya Öğretmenliği bölümünü kazandım, ancak gitmedim.

Askerlik öncesi çeşitli işlerde çalıştım. Manisa Kırkağaç ve Ankara Jandarma Genel Komutanlığı Özel Muhafız Bölüğünde askerliğimi tamamladım.

Baba mesleği demiryolcu olmak istiyordum, komiser olan askerdeki takım komutanımızın yönlendirmesi sonucu İzmir Rüştü Ünsal Polis Okuluna girdim. 1999 yılında bu okulu bitirdim ve 2008 yılına kadar İstanbul Emniyet Müdürlüğünün Çevik Kuvvet Şube Müdürlüğü Olay Yeri İnceleme ve Kimlik Tespit Şube Müdürlüğü birimlerinde görev yaptım.

2008 yılında şark görevi için Malatya’ya atandım. Bir yıl merkezde görev yaptıktan sonra Battalgazi ilçesinde görevlendirildim. Burada tarihsel yapıların maketi ve çizimi ile Silahtar Mustafa Paşa Kervansarayı yenilenmesi çalışmalarına katıldım.

2012 yılında Ankara Çankaya İlçe Emniyet Müdürlüğünde iki ay kadar görev yaptıktan sonra Emniyet Genel Müdürlüğü İnşaat Emlak Dairesinde görevlendirildim. Burada çeşitli çizimler, gravür, mimari maket çalışmaları yapıyorum.

2000 yılında meslektaşım olan Sevilay Hanım ile evlendim. Tuana adlı kızımız ve Çınar adlı oğlumuz var.

 

Resim, Gravür, Mimari Yapı Maketi Gibi Becerileriniz Ne Zaman Ortaya Çıktı? Gelişmesinde Ne Gibi Etkiler Oldu?

 

En büyük etki elbette ki babamdı… İyi bir fotoğrafçı olup çektiği fotoğraflarından bazılarının çizimini yapan Devlet Demiryollarında makinist olarak çalışan babam, bir lokomotifi en ince ayrıntılarına kadar çizerdi. İlkokulda iken yaptıklarını izler, ona nasıl çizdiğini sorardım. Ben de karakalemle tren resimleri yapardım. Böylelikle başlamış oldum ve süreçte çok sergi gezdim, izledim, inceledim ve deneyimlerimle kendimi geliştirdim.

Sanat okulunda okuduğumuz teknik resim dersinin de etkisi oldu elbette. İlkokul yıllarımda bazı gazeteler karton ev maketleri verirdi. Bunları yaparak maket yapma becerimi geliştirdim. Gravür konusunda Cemal Akyıldız’dan etkilendim. Onun çalışmalarını inceledim.

İlk resimlerimi 1999 yılında göreve başladığım zaman İstanbul’da yaptım. Yaptığım yağlıboya manzara tablolarım Çevik Kuvvet’in duvarlarını süsledi. Diğer yandan çalışma arkadaşlarımın ve ailelerinin karakalem portrelerini yapıyordum.

İlk gravür çalışmam 2011 yılında, Malatya Valisi Ulvi Saran zamanında Battalgazi’de bulunan Kanlı Kümbet idi. İlk gravür portre çalışmam da Vali Ulvi Saran’ın portresi idi.

Ankara Malatya Günlerinde ressam İbrahim Çallı’nın torunu Yaşar Çallı da gelmişti. Yaptığım çalışmaları görünce, “Cemal bunları görmesin, kıskanır” dedi. Sonradan öğrendim, Cemal dediği Cemal Akyıldız idi ve benim örnek aldığım kişi idi. 1933 doğumlu ve 45 yıl bu sanata kendini vermiş bir kişi…

 Çalışmalarınızı Sergilediniz Mi?

 Ülkemizde tükenmez kalem sergisi açılmamış… 10 Nisan 2010 tarihinde İstanbul CRR’de hepsi yağlıboya tablolarımdan oluşan resim sergimi açtım. 2010 yılında Malatya’da ilk tükenmez kalem sergimi açtım. Bu sergide kayısı ve kayısı çekirdeği kullanarak yaptığım Atatürk Kocatepe’de görüntüsü çalışmam da sergilendi.

 

Katalogunuz Yayınlandı Mı?

 Üç katalogum yayınlandı.

1. Tükenmez Kalem Katalogu

2. Yağlı Boya Katalogu

3. Gravür Katalogu

Daha çok Malatya’nın tanıtımı amaçlı gravürler yaptım. Bu bağlamda da sergi katalogları yayınlandı.

1. 2010 Polis Haftası Katalogu

2. 2011 Malatya Günleri Katalogu

3. 2012 Malatya Günleri Katalogu

 Malatya İle İlgili Neler Yaptınız?

 Malatya’nın tanıtımı amaçlı gravürler daha çok tarihsel yapılarla ilgili oldu. Ayrıca bunların maketlerini de yaptım. Malatya’nın tarihsel yapılarından Battalgazi’de Ulu Cami, Silahtar Mustafa Paşa Kervansarayı, Emir Ömer Türbesi, Poyraz Konağı, Kanlı Kümbet, Battalgazi Evi; Malatya’da Beş Konaklar, Arpacı Konağı, Karakaş Konağı, Yeni Cami, Akpınar Caddesi, İstanbulluoğlu Konağı;  Darende’de Ozan Anıtı, Somuncu Baba, Bedesten; Arapgir Kaşkaloğlu Konağı. Malatya Kayısısı, Aslantepe, Battalgazi’nin Torunları gibi tişört çizimlerim de var.

 

Malatya İle İlgili Yaptıklarınız Öne Çıkıyor, Bu Konuda Neler Söyleyeceksiniz?

 Bazı Malatyalılar bana, “Sen Malatya’dan ayrıldıktan sonra seni unuttular” dediler. Bu konuda şunları söylemek istiyorum. Beni onurlandıran ne oldu? “Sen bizim ilimize değer verdin, farklı sanat çalışması yaptın, herhangi bir Malatyalı bunu yapmadı” dediler. Malatya böylesi çalışmalar ile daha nasıl tanıtılabilir? Ben bunu yaptım… “Malatyalı mısın?” diyorlar, “Hayır” diyorum…

 Peki, Neden Malatya?

 İlk gravür çalışmamı burada yaptım. Restorasyon çalışmasına ilk kez Battalgazi’de katıldım. Kervansaray’ın yapısı ve özellikleri ile Malatya evleri ve tarihi yapıları bakış açımı değiştirdi. Malatya konaklarının yapısını öğrendim. Bir İzmirli olarak gravür ve maketlerle Malatyalılara tarihsel yapıları, konakları tanıttım.

 Gravür Yapanların Nerede İse Parmakla Sayıldığı Günümüzde Eğitim Ve Usta-Çırak Konusu Hakkında Neler Söyleyebilirsiniz?

 Sanatçı, gravürde kendine göre bir çizgi karakteri oluşturmak zorunda. Yoksa var olanları yinelemek ya da taklit etmek olur. Bu nedenle usta çırak ilişkisinden çok kendi çizgi karakterini oluşturması gerekiyor.

 Günümüzde Bu Sanatı Sürdürenlerden Kimler Var?

 Bu resim/çizim sanatı ile ilgili olarak birkaç ad verebiliriz; Cemal Akyıldız, Etem Çalışkan, Süleyman Saim Tekcan, Boray Yenipazar…

 

Üzerinde Çalıştığınız Konular Var Mı?

 İki önemli konum var ve sürüyor…Birincisi çalıştığım kurum ile ilgili olup Osmanlı döneminden beri kullanılmış ve kullanılmakta olan eski karakol binalarının gravür çizimi. İkincisi PTT’ye pul tasarımı…

 Özellikle Çalışmak İstediğiniz Bir Konu Var Mı?

 İlk gravür çalışmamı burada yaptım, gravür ve maketlerle Malatyalılara tarihsel yapıları, konakları tanıttım. Ayrıntıları ile birlikte Malatya ile ilgili çizimlerimi bir katalog halinde yayınlamak istiyorum. Ankara Malatyalılar Derneği ile iletişime geçmek istedim ama ne yazık ki sonuç alamadım.

 Hakkınızda Ödev, Tez Ve Benzeri Çalışmalar Yapıldı Mı?

 Hayır… Ama üniversitelerde gravür çalışması sanat dalı olarak var. Bu nedenle ilgilenenler olabilir.

 Ailenizde Sanat İle İlgilenenler Ve Sanatınızı Sürdürenler Var Mı?

 Babam yıllardır fotoğraf çekiyor, çizim yapıyor. Zaten ben ondan etkilendiğimi daha önce belirttim. Kızım, Türkiye Üstün Zekâlılar ve Üstün Yetenekliler Okulunda okumakta. O da çizgi film, animasyon karakter çizmekte ve aynı zamanda Devlet Bale Operasında çocuk sanatçı olarak oyunlarda yer alıyor.

 Çalışmalarınız Basına Nasıl Yansıdı?

 Çeşitli yerel ve ulusal basın yayın organlarında hakkımda yazılar haberler çıktı. Malatya’da Film Festivali vardı. Alışveriş Merkezinin en alt katında bana bir yer vermişlerdi. Yer genişti ama ne bir tanıtım, ne bir yönlendirme ne bir broşür vardı. Vali Ulvi Saran’a durumu anlattım, yukarı taşında ama son zamandı. Ediz Hun, Filiz Akın gibi sanatçılar ilgi ile izlediler. Halk da gördü. Sultan Kılıç yaptığı haberde buna yer vermişti. Ayrıca bazı internet sitelerinde ve gazetelerde de yer aldı.

Sizin yazınızda konunun tez olarak işlenmesini belirtmeniz farklı bir durumdu ve güzel bir şeydi elbette…

 Geçenlerde Haberleşmemizde “Öksüz Kaldı Malatya Çalışmalarım” Demiştiniz. Kültür Ve Sanat Çalışmalarının Öksüz Kalmaması İçin Neler Yapılmalı?

 Çizmiş olduğum gravürler bir belge niteliği taşımakta. Bu çalışmalar Malatya’nın tanıtımı için hediyelik, katalog, kartpostal, broşür gibi çeşitli alanlarda rahatlıkla kullanılabilir.

Son zamanlarda İl Kültür ve Turizm Müdürü Levent İskenderoğlu’nun bu çalışmalara sahip çıktığını söyleyebilirim. Kendisine sonsuz teşekkür ediyorum.

 
Etiketler: Sanatçı, Polis;, Boray, Yenipazar, ,
Yazarın Diğer Yazıları
17 Şubat 2018
"On Üç Yıllık Sevdam"
15 Şubat 2018
Musa Dinç ve Şiirleri Üzerine
29 Ocak 2018
Baki Yaşa Altınok’tan, ‘Ali Baki Gül Baba Divanı’
22 Ocak 2018
Kenan Şahbudak Ozan-Der’de Dördüncü Kez Başkan
19 Ocak 2018
Örenli Gelin ve İlhan Kızılay
10 Ocak 2018
‘Dede Sazıyla Çalmayı Modern Değil Diye Gizliyorduk’
08 Ocak 2018
"Şiirin Kıyısında" Bir Tarihçi
02 Ocak 2018
Zeki Şahin; "Silah Şiddettir, Kandır; Saz Sevgidir, Kardeşliktir, Barıştır..."
28 Aralık 2017
Hüseyin Şahin’den “Mezarımın İşareti Kırmızı”
11 Aralık 2017
Hüseyin Kara (Karani)
06 Aralık 2017
Akçadağ Öğretmen Okulu ve Ben
04 Aralık 2017
Her İşin Başı Eğitim
27 Kasım 2017
“Kültür Yozlaşıyor, Kaynak Kişiler de Tükeniyor.”
20 Kasım 2017
“Gençlerin de Bu Kültürü İleriye Taşıyacağına İnanıyorum”
17 Kasım 2017
İlkokul Üçüncü Sınıf Öğretmenim İsmail Yıldırım
16 Kasım 2017
Ceviz Ağacındaki Resim
15 Kasım 2017
“Fikrim Saçımı Ağarttı”
06 Kasım 2017
Ülkenin Harcında Yel Olamamak…
04 Kasım 2017
Mıroğlar Mezrası Kültür Evinin Sorunları
02 Kasım 2017
Kayalardan Türkülere, Deyimlere…
31 Ekim 2017
Laiklik, Tahammül Demektir
18 Ekim 2017
“Şiir, Her İnsanın Reçetesine Yazılmış İlaç Gibidir.”
16 Ekim 2017
Tüm Mektuplarım Sana
07 Ekim 2017
“Yine Mi Etek Sarı?”
03 Ekim 2017
Bir Güne Sığamayan Ben...
02 Ekim 2017
Kültür, Yaşamın Her Alanını Kapsar
23 Eylül 2017
Ballıkaya’da “Etek Sarı Arguvan” Belgeseli Çekimi
16 Eylül 2017
On İki Eylül Sıcağı Sürerken...
12 Eylül 2017
Çulha, Çulhalı, Çulhalık…
11 Eylül 2017
Esiri Baba Çulhalı'da Anıldı
09 Eylül 2017
KEMAL KESKİN VE “SOKU DİBİNDE KUZU”
06 Eylül 2017
“Görünüşleri fakir, fakat gönülleri zengin…”
29 Ağustos 2017
Werin, Ez Bêjim…
26 Ağustos 2017
“Belediyenin kültür politikası ve kültür müdürü olmalı”
21 Ağustos 2017
Elifçe; “Kızlar Okusun İstedim Onlara Yazdım, Köylülüğün Değişimini Yazdım...”
18 Ağustos 2017
Yöresel Türküler Yok Oluyor
15 Ağustos 2017
Bir Yozgat Sürmelisi; Songül Yılmaz
08 Ağustos 2017
Virani Baba ve Amberi Baba Üzerine Savlar
05 Ağustos 2017
Dostlar Korosu İlk Koristlerinden, “Ruhi Su’dan Bize, Bizden Zamana”
04 Ağustos 2017
İlk Kez Arguvan Türkü Festivaline Gitmedim Diye Dünya Yıkılmadı Ya...
31 Temmuz 2017
Irgat'ın Çocuklarının Sünnet Düğünü ve Şahin Kılıç
28 Temmuz 2017
“Kaydetmezseniz Kaybedersiniz” diye Boşuna Mı Çırpınıyorum?
20 Temmuz 2017
Elektrik, Sağlık Ocağı, Yol ve Diğer Konular
19 Temmuz 2017
Savaş ve Kinin Uzaklaştığını Göreceğiz…
12 Temmuz 2017
Onlar Gibisi Yetişmiyor Artık…
10 Temmuz 2017
Hasan Karaca; “Sevemiyorsanız, Bir Şey Üretemezsiniz…”
04 Temmuz 2017
Dünyanın En İlginç Yarattığı…
03 Temmuz 2017
Çadırda Kimler Vardı?
28 Haziran 2017
Ağızda Uzaklaşma, Geleneksel Olmayan Çalgılar...
23 Haziran 2017
Ömer Eroğan Şiiri, Abacı Düzyazıyı Seçmiş…
20 Haziran 2017
Başkavak (Mihail) Köyü Ve Derlemeler Hakkında
19 Haziran 2017
Sesine Dokunamamak, Nefesini Görememek…
16 Haziran 2017
Şair Şahan Düzgün’den Üç Kitap Birden
10 Haziran 2017
Zahide Can'dan İlk İki Kitap
06 Haziran 2017
Elektrik Kesilmeleri Ve Diğer Sorunlar
05 Haziran 2017
Malatya İle İlgili İki Bildiri
31 Mayıs 2017
Ne Yazık Ki Halk Kültürü Yağmalanıyor
30 Mayıs 2017
Ozanlar Festivali, Yazıcıoğlu ve “Yaralandım”
24 Mayıs 2017
Mayıs Günlüklerimden…
22 Mayıs 2017
Kendi Evladının Tedavisi İçin Çok Geç Kalmıştı
08 Mayıs 2017
Ahmet Hamdi Şahin
04 Mayıs 2017
Yaralı Dişbudak Ağacı
29 Nisan 2017
FAŞİSTLİK…
29 Mart 2017
Kaybettiğimiz İki Değerli Ağabeyimiz;
18 Mart 2017
“Geçirmez” Denilen Çanakkale'yi Simgeleyen Andacın
15 Mart 2017
MUHTAR GAZİ TOPAL (Yarsever)
11 Mart 2017
DÜNYA EMEKÇİ KADINLAR GÜNÜNDE İKİ ETKİNLİK
06 Mart 2017
M. Hayrettin Abacı ve Zülfikar Sezen’e Mektubu
22 Şubat 2017
“Halk Ozanı Emekli Olmaz”
17 Şubat 2017
Süleyman Özerol'un "Televizyonu Nasıl Buldum" Kitabındaki Bazı Öykülerin Çözümlemeleri
09 Şubat 2017
VAHAP AYGÜL
03 Şubat 2017
Hekimhanlı Ozan Kul Emici’nin İkinci Kitabı: Gelmedin Leyli’m
30 Ocak 2017
MALATYA KÜLTÜRÜNE GÖNÜL VERENLERDEN SÜLEYMAN ÖZEROL
21 Ocak 2017
"Hekimhan'a Bağlı Hacılar Köyü" Kitabı Çıkıyor...
16 Ocak 2017
Akçadağ İstasyonu ve Ali Doğan’dan; “Bizim İstasyon Yıkıma Uğratıldı?”
07 Ocak 2017
Bunlara İnsan Demeye Dilim Varmıyor
01 Ocak 2017
Songül Dündar, “Türk Halk Kültürüne Hizmet Ödülü” Aldı
25 Aralık 2016
Sanki de içten ağlıyorsun; fotoğrafın öyle diyor
27 Ekim 2016
“ÇARESİZİM” VE FATOŞ ÖZGÜL
13 Temmuz 2016
Hüseyin Yılmaz: Fotoğrafçı, Kuratör, Çevirmen, Editör...
08 Temmuz 2016
SEMT PAZARLARI İLE İLGİLİ SORULAR
14 Haziran 2016
Yoğun Bir Yaz Olacağını Düşünüyorum
13 Haziran 2016
Sacit Yılmaz; Birinci Sınıftan İtibaren Fotoğrafçılık Kolunda…
09 Haziran 2016
Masallarla Uyutmak ve Uyandırmak
31 Mayıs 2016
"Malatya Basın Tarihi" ve “Hekimhan Kitaplığı Oluşturulmalıdır" Bildirimiz
28 Mayıs 2016
ŞİİR BİR SOLUKLANMADIR
23 Mayıs 2016
“Bir Türkü Söyle...”
13 Mayıs 2016
Meslek Okulları İşlevini Yitirdi
07 Mayıs 2016
Belediye otobüsleri “yaşlı otobüsleri” mi oluyor?
03 Mayıs 2016
Hasan Nedim Şahhüseyinoğlu Aramızdan Ayrılışının 2. Yılında Doğduğu Köyde Anıldı
30 Nisan 2016
MUSTAFA CANÖNDE
22 Nisan 2016
HEKİMHANLI MUHAMMET YILDIRIM
20 Nisan 2016
HEKİMHANLI MUHAMMET YILDIRIM
16 Nisan 2016
Cehaletin Varlığı ve Ağırlığı
06 Nisan 2016
Cehalet, Önyargı, Sevgisizlik, Çıkarcılık...
11 Mart 2016
“İncir çaldığı zaman gökte uçan kuşlar dallara konar, onu dinlerdi"
24 Şubat 2016
Malatya-Sivas Yöresinden Kadın Ağzı Uzun Havalar
22 Şubat 2016
HASAN AKTAŞ'IN YAPITLARI
25 Ocak 2016
Bir Zamanlar Malatya’da Hasan Aktaş Vardı
24 Ocak 2016
“DÜNYAYI İNSANLIĞIN BARIŞ VE HUZUR CENNETİ YAPIN”
17 Ocak 2016
Şehriban Kırıcı: “Her Şey Şehirlerde Bozuluyor"
11 Ocak 2016
Melih Yılmaz’dan“Seni Seviyorum Hekimhan”
Haber Yazılımı