Yazı Detayı
27 Şubat 2017 - Pazartesi 11:02

Yakın Doğu; İran (1)
Memet Duran Özkan

Horasan Tur’dan Sadık Gökgöz İran ve Kerbela turlarından bahsedince, uygun bir zamanda İran turuna katılmak istediğimi geçmiş bir zamanda söylemiştim. Sadık işyerime gelip, İran’a turlarının oluğunu benimde bu tura katılmamı istediğini söyledi.

Ya Sadık kış günü tur mu olurmuş falan dedim ama o, tamda mevsimi asıl sıcaklar artınca olmaz dedi. Düşüneyim dedim. Ama içime de bir kurt düştü.

Gitsem mi? Gitmesem mi?

Müthiş bir ikilem içinde kaldım.

Bir yanım, git diyor. Diğer yanım, sırası mı şimdi modunda.

İran Devrimi yılarında lise son sınıftaydım. Devrimi, Şah Rıza Pehlevi’nin ülkesini terk edişini, Ayetullah Humeyni’nin sürgünden ülkesine dönüşünü çok iyi hatırlıyordum. Sonraki süreçte İran hakkında söylenenler, basında çıkan haberler; çok hızlı beynimin içinde dönüp duruyordu.

Diğer yandan bölgenin içinde bulunduğu savaş durumu ve İran’ın bölgede almış olduğu tavır veya üstlendiği rol bende, bu geziye katılma yönünde bir arzu oluşturuyordu.

İran’ı merak ediyordum.

İslam ülkelerinin geri kalmışlığı, emperyalist ülkelerin Araplarla olan çıkar ilişkileri, süper güçlerin arka bahçesi durumları, İsrail karşıtı görünüp perde arkasında girdikleri ilişkiler, demokrasi ve insan haklarından uzak devlet yönetim biçimleri vb.leri beni rahatsız ediyordu.

İran, kafamda bu ülkelerden farklı bir imaj oluşturuyordu.

Süper güçlere direnen, ambargoya rağmen nükleer silah yapacak bir teknolojiye ulaşan, emperyalistlere boyun eğmeyen antiemperyalist tavrı; benim, geziye katılmam yönünde, için için bir baskı oluşturuyordu.

Bu ikilem içinde Sevgili arkadaşım Orhan Karaca’ya İran’a gidelim mi diye sordum. Oda bana sen gidersen bende giderim dedi.

İçimde bir mutluluk belirdi.

Artık İran gezisinde tek değildim. Sohbet edeceğim kendimi yalınız hmeyeceğim bir arkadaşım vardı.

Geziye katılalım düşüncemize Malatya’nın tanınmış dedelerinden Erdoğan Ünverdi, Cem Vakfın Malatya şubesi müdürü İzzettin Şahin ve Cemal Ağdağlı’da katılınca sayımız beşe yükseldi. Gerçi Erdoğan dedenin, şeker problemi yeniden nüksedince son anda geziye katılamadı.

Dört arkadaş, 30 Ocak 2017 sabahında Malatya İstanbul uçağıyla neşeli bir şekilde, içten içe de kaygılı, İstanbul’a vardık.

Havada bizim gibiydi.

İkilem içindeydi.

Kah yağıyor, kah açıyordu. Soğukta cabası.

Gece 11:50’de kalkacak olan Tahran uçağına hayli zamanımız vardı. Bizde İstanbul’da Tayyar Büyük’ü ziyaret ettik.

Tahran’a gece 03:00 gibi indik. İki ülke arasında 30 dakikalık bir zaman farkı var. Cep telefonumuz iki saat dilimini de gösteriyor.

Tahran’da iki havaalanı varmış sonradan öğrendik. Bizim indiğimiz şehrin bayağı dışında uluslararası hava alanıymış. Uçak piste indikten sonra kadın yolcular birden hareketlendi. Çantalarından çıkarttıkları başörtüleri ile başlarını örttüler. Kadınların saçlarını tamamen görünmez bir biçimde bağlamamaları dikkatimizden kaçmadı. Hava alanında hızlı bir şekilde çevreyi incelemeye başladık. Devrimin lideri Ayetullah Humeyni’ni resimleri gözümüze ilk çarpanlardandı.

Havaalanında gecenin bu saatinde bir yoğunluk vardı. İnsanlar koşturmaca içinde bir oyana bir bu yana gidiyorlardı. İran’a ilk gelmenin heyecanı geçince, çok da bizim ülkemizden farklı bir ortam içinde olmadığımızın farkına vardık.

İlk izlenimim bize anlatılanlarla gördüklerimiz arasında bir tutarsızlık vardı. Bu bendeki merakı iyice artırdı.

Evet artık İran’daydık.

Uyku süzülen gözlerle bizi bekleyen tur otobüsüne bindik. Tura katılanların otuz iki kişi olduğunu, otobüse bindikten sonra öğrendik.Grubumuz genç ve yaşlılardan oluşuyordu. Grubun çoğunluğu Alevi din önderi dedelerden oluşmuştu. Dedeler ile gezi boyunca hoş bir diyaloğumuz oldu.  Rehberimiz FarhadShakib kendisini bize tanıtı. Gezi boyunca da bizimle hoş bir diyalog kurdu. Kum (Qom) kentine doğru yola koyulduk. Gün ağardığında otelimize ulaşmıştık. Otel görevlileri bizi güllerle karşıladılar bu davranışları bizi mutlu etmeye yetmişti. Odalarımıza çekildik saat 11:00 dek uyuduk.